Kisah benar tentang LESEN

Apa yang saye nak cerita ni adalah bagaimana saye bersusah-payah untuk mendapatkan lesen memandu…

Pada suatu waktu dahulu, semasa usia saye 19 tahun, saye telah disuruh oleh abah untuk belajar memandu kerana beliau tak akan bagi sesiapa yang tak ada lesen untuk memandu kereta beliau. Saye pun dengan menggunakan duit loan belajar terus meregisterkan diri di suatu tempat yang namanya dirahsiakan dengan niat yang ikhlas untuk melajar memandu.

Selang beberapa hari, saye dipanggil untuk sesi pengenalan kepada makhluk yang dipanggil kereta. Selama 5 jam proses itu berlanggung. Dan semasa sesi itu jugalah buat pertama kalinya saye dapat memegang stereng kereta dan saye sungguh terkezut kerana kereta yang saye pandu itu boleh menggerakkan dirinya. Saye sungguh kagum dengan diri saye sendiri. Malam itu saye bermimpi saye sudah menjadi pemandu yang hebat!!!

Selepas itu, saye dipanggil semula untuk sesi ujian berkomputer. Pada malam sebelum sesi itu, saye sudah study giler b*bi. Pelbagai buku rujukan saye beli. Tidak lupe juga saye selalu berjumpa dengan guru-guru memandu untuk mengkorek soalan-soalan bocor. Ternyata usaha saye tidak sia-sia. Ujian yang sepatutnya 40 minit 60 soalan (kalu tak salah la…) saye dapat buat tidak lebih dari 15 minit dan tiada yang salah. Hebat kan saye!!! Saye pun dapatlah lesen L.

Dan tibalah proses belajar memandu di jalan raya. Saye ambik 16 jam (lama betol… konon-konon ujian pjp nanti bole lulus tanpa ada ulangan la…). Guru pemandu saye penah berkata “Awak antara anak murid saye yang cekap memandu tau”. Hehehehe… kembang saye!!! Apabila Q-Test saye lulus, saye pun dapatlah menjalani ujian bersama pjp yang sebenar….

Kali Pertama…

Awal pagi saye sudah terpacak di tempat ujian. Hujan renyai-renyai. Saye orang pertama dipanggil untuk ujian di jalan raya. Dan… Lulus!!! Oleh kerana terlalu gumbira, sewaktu saye ingin mengambil handbeg yang saye letak di seat belakang, pipi kanan saye sudah tersentuh di bahu pjp itu (jpj berbadan besar (lelaki), naik kancil yang comel, faham-faham jela situasi macamane). Beliau pun berkata “Awak dah Lulus, tak payah nak goda saye!!!”. Terkedu kejap saye di situ. Sambil tersipu-sipu malu, saye terus blah!! Sewaktu ujian bukit, side parking dan 3 penjuru, saye failed di bukit.

Kali Kedua

Failed lagi… kat bukit 🙁

Kali Ketiga

Failed lagi… kat side parking. Time ni dah tension dah!!! Rase malas je nak amik lagi… Cam buduh je saye kan!!! Tapi sebenarnye tayar kereta hanya terlanggar sikit je dengan tiang. Tiang pun tak goyang. Ramai yang tak puas hati sebab saye failed. Tapi nak buat macamane… Maybe jpj tu nak jumpe saye lagi next week kot.

Kali Keempat dan terakhir

Sebelum saye menjalani ujian, pihak syarikat memandu memesan kepada saye supaya sewaktu saya diadili nanti pastikan saye menaiki kereta yang bernombor plat *** ****. Saye pun dengan hati yang sangat berharap untuk lulus terus mengikut nasihat beliau. Dan… betol la… saya dah pun lulus. Saye rase kereta tu dah kena jampi…

Seminggu selepas itu, pada malam hari, pihak syarikat memandu telah datang kerumah saye dan menyerahkan lesen memandu P. Saye sangat gumbira dan terus telefon kengkawan ajak mereka ke KL pada keesokan harinya.

Keesokkan harinya…

Saye dan kawan-kawan berjalan-jalan sekitar sunway pyramid dengan membawa kereta C*C 7**1 dan selepas itu kami ke Times Square dan tiba-tiba kereta itu rosak di tengah jalan. Hahahaha!!!! Padan muka kami…!!!

P/S: Yang takde lesen tapi dah bawak kereta tu TOLONG la ambik lesen ye…

TrackBack

TrackBack URL for this entry:
https://suzila.munmon.com/2008/07/kisah-benar-tentang-lesen/trackback/

Comments

Lesen oh Lesen. Berani betol ek bawa kereta takde lesen. tsk tsk tsk

ntah la ape nak jadi zaman sekarang nih… hahahhah!!! kalu ade yg terasa mintak ampun siap-siap!!!

uihhh byk kali rupanya ko amik test …hehe xpe yg penting skrg ko pemandu yg cekap..x gitu..aku amik lesen keta 1 kali jek..lesen motor 2 kali pasal gagal tang brek ngejut..kehkehkeh boleh x? aku mana besa bw laju2 nih 😛

P/S: Yang takde lesen tapi dah bawak kereta tu TOLONG la ambik lesen ye…

heheheeh ahahahaha hutututututututtutut

ish ish ish… mmg banyak dugaan dan cabaran kan mase nk ambk lesen.. hehehehe

sue – yela.. i nih kaki pendek huhu… nak buat macamane…

jefrydin & siglap 5 – rase2 tao sape kan hehhehe…

thafiexq – lu bape kali beb!!!!???

saya sekali je.. takde sangkut. when im in form 1 saya dah merempat pusing bandar. hehe thank god at that moment i aint dapat surat layang form bapak polisi! hahaha

byk kali? kalau maria sure dah tensi dah..

laaa… pat kali jerk? ingat sampai seploh kali ke
ha ha haaa

kalu dah tahap suh naik kete tertentu tu
sure sudah ada byr nie
ish ish ish…

Post a comment